+45 45 67 06 00
Skelstedet 10B | 2950 Vedbæk | info@geopal.dk

Vi gør os umage hver eneste dag

Dato: 17. januar 2020

Vi har en filosofi om, at det, vi leverer, skal være ordentligt. Og vi
skal behandle hinanden ordentligt.

 

 

Service, kvalitet og ordentlighed. Der er flere årsager til, at Geopal System A/S i dag er blandt landets førende specialister indenfor gasdetektering. Sådan lyder vurderingen fra direktør Christian Møller. Og så er han komplet uenig med dem, der mener, at man bør skifte arbejdsplads hvert femte år for at kunne blive ved med at udvikle sine kompetencer.

 

Service
Når administrerende direktør Christian Møller skal pege på én primær årsag til den vækst, Geopal System A/S har oplevet de seneste år, så er det første ord, der kommer frem, service.
 
”Det er et af de områder, hvor vi gør os umage. Gasalarmer skal virke alle døgnets timer, og vores kunder er afhængige af, at vi kan træde til med det samme. Vi dækker Danmark bedre end nogen anden, og vi kan være hos kunden hurtigt.”
 
Og service – den direkte dialog med kunderne og viljen til at yde sit bedste har været en bærende værdi for den danskejede virksomhed, siden Christian Møller i 2002 satte sig i førersædet hos Geopal System A/S.
 
Så et større potentiale 
Det var ikke mejslet i sten, at Geopal System A/S skulle udvikle sig i netop den retning, da Christian Møller sammen med en partner overtog virksomheden fra Georg Jørgensen. På dette tidspunkt var gasdetektor-producenten en mindre virksomhed, der lå på indehaverens bopæl i Ballerup. Men Christian Møller, der oprindeligt er uddannet maskiningeniør, så et større potentiale.
 
Hovedkvarteret blev rykket til Vedbæk nord for København, og der blev sat ind med en ny strategi.
 
”Jeg kunne allerede dengang se, at markedet for sikkerhedsudstyr var et marked i vækst. Og min vision var, at Geopal skulle følge med i den udvikling,” siger han.
 
Behovet for gasalarmer er stigende. Og i dag er det de fleste brancher, lige fra industri, energi og marine til byggeri og medicinalvareproducenter, der får alarmerne installeret, hvor medarbejdere er i risikozone for at skulle opholde sig i rum med farlig luft fra gasser og dampe.
 
Det er kraftværker samt biogas- og renseanlæg, hvor der er behov for konstant overvågning af farlige eller eksplosive gasser fra slamtørring og biogas. Fiskerifartøjer, hvor containere, maskinrum og gastanke med hermetisk lukkede opbevaringsrum, har øget risiko for en koncentration af giftige gasser eller mangel på oxygen. Det er parkeringskældre, byggepladser, laboratorier og uddannelsessteder, hvor medarbejdere, elever og undervisere skal sikres et trygt indeklima uden farlige gasser.
 
Listen er lang.
 
Kørte selv ud med servicebilen 
Trygheden ved et alarmsystem er netop, at det aldrig er ude af drift. Og derfor var noget af det første, som Christian Møller satte sig for at få udbygget, netop servicedelen. Her startede direktøren selv med at køre ud til kunder to dage om ugen.
 
”Jeg lærte en masse i den periode. Jeg har arbejdet med alle produkterne, så jeg ved, hvad de kan, og hvordan de fungerer i praksis, og så fik jeg lært vores kunder rigtig godt at kende,” siger Christian Møller.
 
Mange af de kunder, der var i virksomheden for 17 år siden, er der stadig. Og mange nye er kommet til. I dag har Geopal System A/S 20 medarbejdere og landets største serviceafdeling indenfor gasdetektering med vogne kørende i hele landet.
 
Servicebilerne er specialindrettede, så teknikeren har alle reservedele og testgasser med på forhånd. Det er der en ganske særlig grund til.
 
 

”Vi holder vores aftaler. Laver vi en fejl,
så retter vi op på det.
Vi løber ikke fra vores ansvar.”

 
 
”Ni ud af ti gange kan vi løse problemerne på stedet med det samme. Det er en god oplevelse for vores kunder. Men det er også fornuftigt for os. Ved at investere i kvaliteten i servicedelen, sparer vi tid og kræfter på at køre frem og tilbage,” siger Christian Møller.
 
Og det er ikke kun, når noget ikke fungerer, at en hurtig og fleksibel service er en fordel. Grundige, faste eftersyn mindsker risikoen for fejlalarmer og driftsforstyrrelser – forstyrrelser, der ofte koster dyrt hos slutkunden.
 
Christian Møller har i dag overladt servicevognene til medarbejderne og helliget sig den fortsatte udvikling af virksomheden. Men selvom serviceafdelingen i dag er velkørende og kan kalde sig Danmarks største, så er det ikke ualmindeligt, at holdet af udviklere sendes med i servicebilerne nu og da.
 
”Det er rigtig godt for vores udviklere, at de også kommer ud og ser, hvordan produkterne bliver brugt hos kunderne. Og så er det generelt en værdi hos os, at vi har et nært forhold til vores kunder. At vi møder dem, kender dem og ved, hvad det er, der er på spil hos dem,” siger Christian Møller.
 
At holde fokus med ambitionen om at blive den bedste 
Men det er ikke kun service, der har haft Christian Møllers fokus. Kvaliteten i de enkelte gasdetektorer, som udvikles og samles fra hovedkontoret i Vedbæk, er mindst lige så vigtig. Når man samler fokus og går i dybden, bliver man den bedste. Og det er den ambition, Christian Møller har sat for udviklingsafdelingen i Geopal System A/S.
 
”Vores styrke er, at vi kun har med gasalarmer at gøre. Selvfølgelig udvikler vi alarmer til mange forskellige slags gasarter. Men vi er specialister indenfor dette felt, og derfor begiver vi os ikke ud i alt muligt andet,” siger Christian Møller, der understreger, at det ofte er, når en virksomhed forsøger at brede sig over for mange forskellige produkter, at kvaliteten daler.
 
Produkter fra Geopal System A/S er blandt andet godkendt af DBI, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, og er ATEX/EX/IECEx-certificerede af TÜV.
 
”Vores produkter er kendt for at ligge på et højt kvalitetsmæssigt niveau,” siger Christian Møller.
 
Detektorerne samles, udvikles og kalibreres på hovedkvarteret i Vedbæk eller direkte hos slutkunden. Og der er en nær dialog mellem udviklere, service, salg og ledelse.
 
”Vi har korte kommandoveje. Hvis nogen har brug for noget specielt, eller der er et produkt, som kræver nogle særlige tilretninger, så kan vi lave det. Der er ikke langt fra tanke til handling. Vi sidder sammen. Det gør, at vi er hurtige til at finde løsninger,” siger Christian Møller.
 
Eksport og vækst 
Det klare fokus på en specialisering af viden og certificeringer indenfor gasalarmer har betydet en bred og vedholdende kundegruppe.
 
Geopal System A/S har kunder indenfor medicinalindustrien og køleindustrien. Der sidder gasalarmer i underjordiske parkeringsanlæg og tunneller samt en række kraftværker og biogas- og rensningsanlæg. Også indenfor marinebranchen har Geopal System A/S en række kunder. Blandt andet har en af verden største fisketrawlere, Navigator, Geopal-detektorer med ombord for at sikre sikkerheden blandt personalet.
 
Den brede kundevifte fordelt på forskellige brancher er en fordelagtig position, vurderer Christian Møller.
 
”Vi så det under finanskrisen, som vi gik igennem uden væsentlig nedgang i omsætningen. Det har helt klart vist sig at være en styrke for os, at vi rækker ud i mange brancher,” siger han.
 
Og væksten er ikke kun i Danmark. Eksportdelen fylder i dag 40 procent af produktionen, blandt andet til lande som Sydkorea, og står det til Christian Møller, vil den stige yderligere de kommende år.
 
”Vi er ved at udvikle en ny detektor – en EX-godkendt standalone detektor, som også får et SIL 2-certifikat, der er en standard for, hvor stor sikkerhed, der er for, at den ikke går i stykker. Det er nyt og giver nye muligheder. Med de systemer, vi udvikler, vil vi i fremtiden søge videre mod high end-markeder,” siger han.
 
Vil man udvikle eller afvikle? 
Også på de interne linjer er der ikke bare ambitioner – men krav - om udvikling og vækst. Christian Møller holder på sine medarbejdere. Der er vilje til at investere i deres udvikling, og han ser erfaring og lange relationer som en åbenlys fordel.
 
”Jeg er komplet uenig med dem, der siger, at man højst skal være en håndfuld år på samme arbejdsplads for at holde gang i sin udvikling. I vores branche handler det om at få detailkendskab. Det tager lang tid at opnå tilstrækkelig viden, når man arbejder med så lille et specialområde,” siger Christian Møller, der også nævner relationerne til kunder som en vigtig hjørnesten i de langvarige ansættelser.
 
”Kendskabet i forhold til Geopals kunder bliver med årene bedre og tryggere. Når det er de samme medarbejdere, der har med de samme virksomheder at gøre, undgår man fejl og spildtid.”
 
Og mens mange nye medarbejdere er kommet til gennem de seneste 17 år, er der få, som har valgt at søge videre.
 
”Vi vil have en vækst, og vi vil vokse. Det er sjovt at være et sted, som udvikler sig og vokser. Hvis du ikke har udvikling, så ender det med en afvikling. Det er jo at gå i stå,” siger Christian Møller og tilføjer:
 
”Vi har en filosofi om, at vi skal behandle hinanden ordentligt. Og at det, vi leverer, skal være ordentligt. Vi holder vores aftaler. Laver vi en fejl, så retter vi op på det. Vi løber ikke fra vores ansvar.”
 

Del på Facebook  Del på LinkedIn  Print nyhed
Forrige
24. marts 2020
Danmark er bestemt ikke lukket ned!
Sammen er vi stærkest - hver for sig
Læs indlæg
21. februar 2020
Service har aldrig været vigtigere!
Det gælder medarbejdernes sikkerhed
Læs indlæg
10. februar 2020
Velkommen til Christian Middelbo
Ny kollega i Geopal serviceafdeling
Læs indlæg
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Geopal System A/S | Skelstedet 10B | DK-2950 Vedbæk | Tlf: +45 45 67 06 00| E-mail: info@geopal.dk